Hoe moet ik mijn bonnetjes bewaren?

Bonnetjes, altijd een lastig onderdeel van de administratie. Waar had je ze ook alweer bewaard en hoe zorg je ervoor dat het vervaagde bonnetje weer leesbaar wordt? Bonnetjes bijhouden levert vaak wat frustratie op en het kost tijd om dit goed bij te houden. Accountant Vast heeft een aantal tips hoe jij jouw bonnetjes het beste kunt bewaren. Zo wordt het een stuk makkelijker!

Reden van het bewaren

De Belastingdienst verplicht iedere ondernemer om inkoopfacturen tot 7 jaar na aankoop te bewaren. Hierdoor kan de boekhouding van ondernemers goed gecontroleerd worden. Wanneer je dit niet goed of helemaal niet bijhoudt kan de Belastingdienst geld terugvorderen en je kunt een flinke boete krijgen. Bonnetjes bewaren is dus niet de leukste taak, maar wel een noodzakelijke taak.

Vereisten aan het bewaren

Je kunt bonnetjes niet zomaar op jouw eigen manier bewaren, ook daar zijn regels aan verbonden. Inkoopfacturen moet je bewaren in de vorm waarin je deze hebt ontvangen. Een digitale factuur moet je dus ook digitaal bewaren. Het is wel toegestaan om papieren facturen en bonnetjes digitaal te bewaren door deze in te scannen. Dit mag in verband met het vervagen. Zorg er wel voor dat je het originele en volledige exemplaar scant.

Tips

Bonnetjes verzamelen, bewaren en op de juiste manier indienen kost tijd, maar bespaart wel onnodige kosten. Met onderstaande tips wordt het gemakkelijker om jouw bonnetjes te bewaren:

  • Wanneer je een vast moment kiest in de week om al jouw bonnetjes te verzamelen maak je er een standaard taak van en gaat het uiteindelijk vanzelf. Hierdoor ben je altijd bij en heb je alles compleet voor de btw-aangifte.
  • We raden aan om bonnetjes digitaal te bewaren. Scan ze in of maak er een foto van. Probeer dit zo snel mogelijk te doen, zodat het inkt niet vervaagt en het nog goed leesbaar is.
  • Maak je gebruik van de diensten van Accountant Vast? Dan kun je met onze handige app direct bonnetjes inscannen en bonnetjes bewaren. Hierdoor voldoe je aan de bewaarplicht en kun je de bonnetjes gemakkelijk doorzetten naar ons.

Wil jij jouw administratie ook altijd op orde hebben? De specialisten van Accountant Vast regelen het! We maken graag kennis met jou. Bel voor een afspraak naar 0229 – 280 080 of vul ons contactformulier in. 

Contact

Meer informatie

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen of wil je meer informatie? Vul dan het contactformulier in en wij zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen. 

Salaris Vast

Dorpsstraat 76
1689 EW Zwaag

KvK: 36050316 | BTW: 806086105B01
T:  0229-280 080
E: info@accountantvast.nl
  1. Ik wil ook de rest van mijn administratie uitbesteden     Ja   Nee