Zo zet je een overzichtelijke administratie op

Als ondernemer heb je vaak wel wat beters te doen dan in de cijfers en administratie te duiken. Het liefst houd jij je bezig met datgene waar jij goed in bent: ondernemen. Toch is het handig om enige basiskennis te hebben. Een overzichtelijke administratie zorgt voor structuur en maakt het maken van keuzes makkelijker. Accountant Vast geeft jou tips hoe je een overzichtelijke administratie op kunt zetten.

Op tijd beginnen

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het opzetten van de administratie. Breng de financiën goed in kaart. Dit kun je al doen voordat je bent gestart. Het is dan zinvol om al jouw inkomsten en uitgaven concreet op een rijtje te zetten. Daarnaast heb je ongetwijfeld al wat investeringen gedaan voordat je bent gestart. Deze kosten zijn mogelijk fiscaal aftrekbaar, waardoor het belangrijk is om de gegevens goed te bewaren.

Denk aan de Belastingdienst

De Belastingdienst stelt bepaalde eisen aan de administratie. Zo moet je je houden aan de bewaarplicht van zeven jaar en moeten er een aantal onderdelen op worden genomen in de basis van de zakelijke administratie. Daarbij gaat het om de volgende onderdelen:

  • Grootboek
  • Debiteuren- en crediteurenadministratie
  • Voorraadadministratie
  • In- en verkoopadministratie
  • Indien van toepassing: de loonadministratie

Zakelijke rekening openen

Het openen van een zakelijke rekening is één van de eerste stappen bij het opzetten van een administratie. Er wordt aangeraden om de zakelijke administratie los te houden van het geld dat je privé ontvangt en uitgeeft. Door een aparte zakelijke rekening te openen zie je snel en gemakkelijk wat de zakelijke inkomsten en uitgaven zijn.

Zorgvuldigheid

Het is belangrijk om vanaf het begin zorgvuldig te werk te gaan, zodat je het overzicht houdt. Het bijwerken van een geordende administratie neemt minder tijd in beslag. Het mooiste is om alle inkomende en uitgaande documenten te sorteren. Probeer minimaal eens in de maand de administratie bij te werken, zodat je altijd up-to-date bent. Voldoe nota’s op tijd en verstuur jouw facturen tijdig.

Digitale administratie

Digitalisering maakt het steeds gemakkelijker om de administratie bij te houden. Het verwerken van facturen kan bijvoorbeeld heel makkelijk online gebeuren. Daarnaast is het handig om ook belangrijke documenten online te bewaren, zodat je er altijd toegang tot hebt. Zorg wel voor een goed back-upsysteem, zodat je bij een computercrash niet alles kwijt bent.

Ondersteuning nodig?

Begon het jou na de eerste zin al te duizelen en heb je geen idee waar je moet beginnen bij het opzetten van een goede administratie? Accountant Vast ondersteunt jou hier graag bij. Wij zorgen ervoor dat jouw administratie op de juiste manier wordt opgezet en dat je er zelf altijd en overal inzicht in hebt. Neem voor meer informatie contact met ons op.

Contact opnemen